Cursus holistische kindermassage

Holistische kindermassage: inzetbaar bij kinderen van 2-16 jaar (of ouder).

Je kind kan een individuele kindermassage/behandeling ontvangen en je kunt als (groot)ouder of verzorger deelnemen aan de cursus. Lukt het je niet om alle 3 delen aanwezig te zijn, is het ook prima om je plek met iemand anders te delen. Jullie kunnen dan na afloop van de cursus, de opgedane kennis aan elkaar overbrengen.

Data cursus najaar 2019: met gratis lunch in De Witte Kater in Zuidlaren! LZG viert namelijk haar 12,5  jarig bestaan.

Tynaarlo: woensdagavond 9 oktober van 19.30-22.00 uur. Zondag 13 oktober van 09.30-17.30 uur inclusief lunch (ook aangepast aan je dieet/allergie). Vergaderlocatie: De Witte Kater in Zuidlaren.

Kosten: € 115,- p/p, inclusief een lunchmaaltijd op de zondag en koffie en thee met lekkers. Je ontvangt informatie via mail en in een mapje voor thuis en mag formulieren invullen die worden beoordeeld op hoe jij en je kind sensorische informatie verwerkt en/of er een balans is bij jou als ouder, in de samenwerking van de 4 belangrijkste neurotransmitters. Na de cursus worden tips per mail toegestuurd waarmee je bepaalde patronen binnen de opvoeding en je werking van de neurotransmitters positief kunt beïnvloeden.

Inhoud van de cursus:

De massage is geschikt voor (groot)ouders en verzorgers van kinderen in de leeftijd vanaf 2 jaar en ouder en het is in het bijzonder goed inzetbaar bij onrustige, (prikkel)gevoelige, hoog sensitieve kinderen.

In de cursus van drie bijeenkomsten -1 avond, 1 dag- komt het volgende aan bod:

  • Uitleg over de toepassing en werking van kindermassage en de invloed op hormonen/neurotransmitters (breinstofjes).
  • Etherische oliën; wanneer in te zetten en de werking van de olie.
  • Omdat masseren een zintuiglijke prikkel is waarmee het lichaam ‘in beweging’ wordt gezet ontvang je informatie over sensorische informatieverwerking.
  • Herkennen/erkennen van je eigen prikkelverwerking als ouder en dat van je kind maakt niet alleen het opvoeden een stuk makkelijker. Het is de basis voor de ontwikkeling en het in balans kunnen brengen van in- en ontspanning of anders: stressregulering.
  • Actie op prikkels is motoriek: samenwerken zintuigen en bewegen (motoriek).
  • Het betekent dat kinderen verschillend kunnen reageren.
  • Dat primaire reflexen of basispatronen zichtbaar kunnen worden en je de reacties leert observeren. Anders: je leert hoe ‘stress’ zich laat zien in het lichaam.
  • Deze reflexen zijn van invloed op het totale functioneren van je kind.
  • Het is handig te weten of de reactie een normale of stress gerelateerde reactie is.
  • Alle zintuigen zijn belangrijk. Het zintuig OOG en de werking ervan is verbonden met veel primaire reflexen. De problemen die kunnen ontstaan bij de visuele waarneming als bepaalde reflexen actief of onvoldoende ontwikkelen komt aan bod. Deze problemen kunnen tijdens de zwangerschap of geboorte, door motorische ontwikkelingsproblemen in het eerste levensjaar, een ongeluk of door een medische oorzaak ontstaan.
  • Indien visuele waarnemingsproblemen tijdens de kindertijd worden genegeerd, kan dit leiden tot zwakke schoolprestaties en ontwikkelingsvertraging bij de sociaal emotionele ontwikkeling.
  • Een kind heeft 4 tot 6 jaar nodig om vanuit deze reflexen de visuele, ruimtelijke waarneming goed te ontwikkelen. Een kind leert om alle waarnemingen samen te voegen met andere zintuiglijke waarnemingen zoals horen, voelen, ruiken en proeven.
  • Je leert de basis massagevaardigheden voor het hele lichaam met daarnaast een verdieping van acupressuur drukpuntmassage.
  • Tussen deze avond en de vervolgdag zitten een aantal dagen waarin je de opdracht krijgt 1x je kind te masseren en je bevindingen op te schrijven/mee te nemen.
  • Je mag een formulier invullen m.b.t. sensorische prikkelverwerking zodat ik met je mee kan kijken welke invloed jouw patroon heeft op de opvoeding met je kind en in de omgang met je partner.
  • Je mag een formulier invullen m.b.t. de werking van je neurotransmitters en tips ontvangen over hoe je met voeding en leefstijl zelf positieve invloed kan leveren op deze werking.

De massagetechnieken worden aangeleerd door te observeren en daarna te oefenen op een mede-cursist. Je geeft en ontvangt de massage. Door het zelf te ondergaan en toe te passen voel en zie je hoe het lichaam van jou en de ander kan reageren en wat het je oplevert.

De groep bestaat uit maximaal zes ouders. Hiermee is er voldoende ruimte om de massagetechnieken eigen te maken, vragen te stellen en ervaringen te delen. Het is ook mogelijk om zelf een groepje samen te stellen voor een cursus met minimaal 2 personen (Bijvoorbeeld: oma/opa & Kind).

Aanmelden

Je kunt je aanmelden voor bovenstaande cursus via het contactformulier op de website. Mocht je niet kunnen op de geplande data en je hebt wel belangstelling, laat me dat weten. Ik plan dan extra nieuwe data in, zodat je wel kunt deelnemen.

De massagevaardigheden die je worden je aangereikt komen uit:
Kindermassage technieken voor peuter/kleuter/kinderen t/m 12 jaar van Mama Academy Ned: https://mamaacademynederland.nl - de praktijk staat vermeld bij het register specialisatie kindermassage.

Acupressuur massagevaardigheden komen o.a. uit de kinesiologie en reflexintegratie. Wil je meer weten over reflexintegratie volgens de MNRI® methode waar ik mee werk? Over het gedachtegoed en werkgoed van dr. Svetlana Masgutova kan je lezen op de officiële Nederlandse website: https://www.masgutovamethode.nl
- via behandelingen/behandelaars is de praktijk vindbaar in Drenthe.

Een paar grepen uit de Baby-en Peuter voet- en handreflexologie van Floor Tuinstra: https://floortuinstra.nl (deze totale cursus wordt aangeboden aan ouders met baby’s (op een ochtend 3x) en/of vrouwen die zwanger zijn, op de avond 3x).

 

PS: Informatie ,.b.t. Primaire reflexen

  • Ieder mens wordt geboren met verschillende, automatische bewegingen: babyreacties en primaire reflexen.
  • Deze primaire reflexen reageren op een prikkel van buiten het lichaam, bijvoorbeeld aanraking, beweging of geluid, en zijn al vroeg in de baarmoeder aanwezig.
  • Een aantal van hen zijn van cruciaal belang tijdens het geboorteproces.
  • Ze dienen bij baby’s ter bescherming en overleving.
  • Na de geboorte kan een baby in principe elke primaire levensbehoefte ‘regelen’ via deze reflexen. Het huilen wanneer het in ‘nood’ is of het koud heeft. Het zoeken naar de tepel wanneer het honger heeft. Het grijpen met de handjes om vastigheid en veiligheid te voelen. Het afzetten met de tenen, om vooruit te komen op de buik. Het draaien van het hoofd als het een geluid hoort, etc.
  • Al deze automatische bewegingen worden aangestuurd vanuit de hersenstam, het meest primitieve deel van de hersenen.

Hoe ouder het kind, hoe meer de primaire reflexen op de achtergrond raken. Globaal tussen de 2 maanden en 3 jaar maken ze plaats voor posturale reflexen waarin een aantal zorgen voor een overgang van primaire (verdwijnen) naar levenslange (blijven) reflexen.

Wanneer deze bovenstaande ontwikkeling anders verloopt kunnen er problemen ontstaan.

  • Een kind heeft dan bijvoorbeeld moeite om te leren fietsen en zwemmen.
  • Kan ballen niet goed gooien en vangen of krijgt last van concentratieproblemen.
  • Er ontstaat compensatiegedrag (onbewust) en ze gaan zaken vermijden.
  • Zo zullen ze niet graag meer deelnemen aan sport en spelactiviteiten maar willen (kunnen) lezen of met andere kinderen spelen veranderd ook.
  • Het kindje kan druk en onzeker worden en weet zich met zijn houding niet goed raad.
  • En nog veel meer klachten en/of problemen op cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied.

LeerZorgGroei