Rekentraining

JaMaRa rekenen en 2Hands4Kids rekentraining zijn Rekenmethodes om kinderen alsnog, opnieuw of beter te leren rekenen.

 

Voor kinderen die kampen met onvoldoende getal- en hoeveelheidsbegrip, die niet tot automatiseren kunnen komen en geen goede oplossingsstrategieën weten te hanteren.

Voor een kind die net begint met eenvoudige sommen helpen deze methoden ook om snel 'feeling' te krijgen met getallen en hoeveelheden en aanleren van vaardigheden voor het kunnen automatiseren. Maar ook bij kinderen die al wat langer aan het rekenen zijn maar helaas niet op niveau komen, wordt het succesvol ingezet.

Voor het maken van een fundament waarop elke rekenmethode door kan bouwen.

Zelfs kinderen waarbij ernstige dyscalculie is vastgesteld leren gewoon alsnog rekenen omdat deze kinderen tekort schieten op getalbegrip, inzicht in de getalstructuren en  automatiseringsvaardigheden.

Het laatste heeft een link met vertraging in de neuromotorische ontwikkeling. Beide rekenmethodes brengen het aan op een manier die niet afhankelijk is van de aanwezigheid van performale kwaliteiten of ruimtelijk inzicht.

Ook voor een kind dat vastloopt met rekenen en waar school eigenlijk de hoop al heeft opgegeven zijn deze methoden zeker zinvol. Hands-On Methode is ontwikkeld door Wendy Peerlings: www.explore.be / JaMaRa door Will Missot van het Cnls. Beide hebben gebruik gemaakt van de psychomotorische inzichten uit het boek 'Rechnen lernen'.

LZG biedt de rekentraining aan in 7 lessen (inclusief Intake/screening). Er wordt individueel les gegeven in bijzin van een ouder. De kosten voor de cursus kun je vinden bij Tarieven.

Als blijkt dat een kind een achterstand heeft in de lateralisatieontwikkeling dan is het vaak niet haalbaar om binnen 6-7 sessies tot een goed resultaat te komen. Ervaring maakt dat het kind eerst terug moet naar een vorige fase van de ontwikkeling om dan door te stromen naar inzicht, rekenbegrip en makkelijker automatiseren.

Geadviseerd wordt om de training dan te combineren met behulp van stressverlagende methoden als bijvoorbeeld reflexintegratie en/of kinesiologie. Als er sprake is van een traumagerelateerde angst/leerprobleem kan deze worden verholpen met de methode EMDR. Minder stress geeft de ontwikkeling een boost.

De constatering met betrekking tot de ontwikkeling van een kind is aan de hand van bevindingen die naar voren komt tijdens de motorische screening. Als er naast de rekentraining ook gewerkt wordt aan onderliggende problemen betekent het wel dat de kosten hoger uitvallen, er meer sessies nodig zijn maar het resultaat beter en makkelijker haalbaar wordt voor je kind.