Programma cursus kindmassage, primaire reflexen

In de landelijke HoogSensitievePersonen week van 15 t/m 21 juni 2020 worden er op zondag 21 juni bij De Witte Kater in Zuidlaren/Drenthe een aantal deelmassages aangeboden aan kinderen voortkomend uit het programma van de cursus Kindmassage, Primaire reflexen. Ook zal er een lezing worden gehouden over MNRI reflexintegratie en wat het kan betekenen voor de ontwikkeling van je kind. Daarnaast zal er -verdeeld over de dag- beweging- en spelactiviteiten worden aangeboden die een relatie hebben met de neuromotorische ontwikkeling en invloed hebben op de totale ontwikkeling van je kind.

 

Programma cursus

1. Oefeningen uit de Kinesiologie

  • Een balans ter voorbereiding op een nieuw leerproces / spannende gebeurtenis.
  • Bij spanning, teveel prikkels en stress kun je bepaalde hersenzenuwen helpen ontspannen/uitschakelen en meer.

Opbrengst: Verdeling van energie geeft minder kans op én vermindering van spanningsopbouw. Hersenfuncties blijven beter bereikbaar en vermoeidheid neemt af.

 

2. Massagetechnieken

  • Je leert met massage het verschil ervaren tussen spanning en ontspanning.
  • Door aanmaak van goede ‘stofjes’ voelt een kind de ontspanning sneller en beter. Het stofje geeft ook een gevoel van verbondenheid met zichzelf, met jou en anderen.
  • Je gaat je eigen patronen herkennen van spanning tot -chronische- stress.
  • Lichaamsdelen masseren is fijn maar benoemen is voor een kind ook belangrijk.
  • Grenzen leren kennen van het lichaam, geeft verandering in gedrag.
  • We gaan bezig met ontwikkelingsactiviteiten, gericht op vaardigheden die wellicht nog missen of nog niet geïntegreerd zijn in het zenuwstelsel van je kind en volgen hierbij de 3 dimensies van leren en bewegen.

Opbrengst: Als je kind lichaamssignalen leert herkennen, kan het ook beter opkomende spanning in het lichaam/brein leren herkennen en leren er woorden aan te geven.

Informatie over de 3 dimensies van beweging: voor-achter, boven-onder, rechts-links leert je herkennen uit welke reactie je kind reageert: gedachten, emoties en gedrag.

 

3. Bewegen voor ontwikkelen

  • Oefeningen leren het lichaam niet stil te staan maar in goede actie te komen en de angst los te laten/ontspanning in het lichaam en brein te krijgen!
  • Je leert 10 -opbouw- motorische oefeningen voor ontwikkeling van de hersenen.

We richten ons op prioriteiten met respect voor de 3 dimensies van Bewegen.

  • Achter-voor of Focus         :  Vermogen aandachtig te zijn.
  • Boven-onder of Centering:  Vermogen actie te ondernemen.
  • Rechts-links of Lateraliteit: Vermogen om doelgericht te zijn.

 

Opbrengst: Met het aanleren van natuurlijke bewegingspatronen geraakt het lichaam -uit de compensatiestand en worden er nieuwe neurologische hersenverbindingen aangelegd en geautomatiseerd. Symptomen veranderen hierdoor in meer bewuster gedrag, controleerbare emoties en meer verbinding vanuit het lichaam i.p.v. de niet gecontroleerde handelingen voortkomend uit het brein.

 

4. Stimuleren leervaardigheden voor ontwikkeling op school en in het leven

  • Door te leren luisteren naar wat het lichaam ‘vertelt’ en te ervaren dat spanning afneemt en er dus een vorm van controle komt, kan je kind makkelijker leren omgaan met angst, spanning, overprikkeling, stress, boosheid/woedeaanvallen en ‘negatief’ gedrag.
  • Door ze te leren richten op zichzelf i.p.v. de omgeving raakt je kind minder snel afgeleid: hersendelen/zenuwen leren ontspannen zodat spanning en overprikkeling afneemt en m.b.v. oprichtingsoefeningen uit reflexintegratie.

 

Opbrengst: Informatie en oefeningen maakt dat je de 3 dimensies van Leren: voor-achter, boven-onder, rechts-links leert herkennen en weet hoe het gesteld is met de hersenontwikkeling van je kind op gebied van Begrip of aandachtintelligentie: ‘waar ben ik in de ruimte?’, van Organisatie of emotionele intelligentie: ‘Waar ben ik in relatie tot personen, plaatsen en objecten’ en van Communicatie of informatie intelligentie als de IK ontwikkeling ‘Wie ben ik, wat is dat?’

No Comments Yet.

Leave a comment

LeerZorgGroei