RET therapie

Methode  R.E.T: rationeel emotieve gedragstherapie

Voor volwassenen maar ook voor kinderen

A. Einstein zei: ”Iedereen is een genie”. Een waarheid als een koe! Maar....als je jezelf beoordeelt als een koe die (g)een haas vangt dan ontstaat de gedachte ‘ik ben dom’.

Gedrag

RET vormt de basis voor iedere gedragsverandering. RET gaat ervan uit dat niet de situatie of de gebeurtenis zelf een gevoel veroorzaakt, maar dat je gedachten over die gebeurtenis of situatie dat gevoel veroorzaken. Dat is eigenlijk heel logisch. Als de gebeurtenis zelf een gevoel zou veroorzaken, zou iedereen zich hetzelfde voelen bij een bepaalde gebeurtenis en dat is natuurlijk niet zo.

 

Op school

Leerkrachten krijgen dagelijks te maken met leerlingen die dingen niet durven of denken dingen niet te kunnen en het daarom uitstellen of helemaal niet doen. Of leerlingen waarvan je als leerkracht ziet dat er niet uitkomt wat er in zit, leerlingen die moeite hebben met de aansluiting bij anderen of leerlingen met storend gedrag.

Leerlingen kunnen zichzelf behoorlijk blokkeren met hun gedachten. Bijvoorbeeld bij het geven van spreekbeurten en boekbesprekingen, proefwerken en toetsen, omgaan met anderen, excursies, nieuwe of lastige situaties, het krijgen van feedback, omgaan met uitdagingen en tegenslag enz. Veel leerlingen -volwassenen trouwens ook- denken
niet handig en niet realistisch. Ze helpen zichzelf niet met hun gedachten. Misschien in de put maar niet vooruit. Dit gaat ten koste van het zelfvertrouwen en heeft invloed op het gedrag en de ontwikkeling. En daarmee op de prestaties en leerresultaten van het kind.

Kan een kind anders leren denken en hoe?

We zien het gedrag van een kind, als leerkracht, als hulpverlener, als ouder. We nemen de emoties waar, maar kunnen aan de buitenkant niet zien wat een leerling denkt. Dit weet het kind zelf ook meestal niet, althans niet bewust. En juist het ontdekken van de gedachten is zo belangrijk als we een leerling willen helpen bij een gedragsverandering.

Door de RET methode toe te passen leert de leerling zijn/haar overtuigingen (h)erkennen in een bepaalde situatie en het gevoel en gedrag die de overtuigingen oplevert. Daarna kan de leerling worden geholpen om anders te denken, waardoor constructief gedrag ontstaat. De leerling maakt zo een enorme sprong in zijn sociaal-emotionele ontwikkeling.

Jonge  kinderen  met  leerproblemen!

Kinderen kunnen vanaf een jaar of 7 bewust hun gedachten vormen en nog iets jonger kunnen ze oorzaak en gevolg meestal herkennen. Dat zijn beide voorwaarden om met RET te kunnen werken. Zo nu en dan lukt het een kind niet om bij zijn of haar gedachten te komen. Dan kan kindkinesiologie een handje helpen.

 

Vanaf de leeftijd van 7 jaar kan er dus in principe met RET worden gewerkt.

 

 

 

Na afloop is/kan een leerling:

  • Zich bewust van zijn eigen aandeel in een situatie
  • Zich bewust van zijn eigen onhandige, onrealistische gedachten en ziet het verband tussen gedachten, gevoelens en gedrag
  • Kan gedachten leren denken waarmee hij of zij verder komt
  • Kan zelf aan de slag gaan om zijn of haar situatie te verbeteren

No Comments Yet.

Leave a comment