Bal-A-Vis-X®

Bal-A-Vis-X® is een trainingsprogramma dat is opgebouwd met ritmes, patronen en procedures. Bewegend leren bij Leer- Gedrag- en Ontwikkelingsproblemen. De afkorting staat voor:

  • Balance
  • Auditory
  • Vision
  • Exercises

Oefeningen richten zich op verbeteren, optimaliseren en bevorderen van coördinatie en faalangst:

  • verbeteren van oog-volgbeweging, oog-samenwerking en oog-hand coördinatie,
  • het optimaliseren van de spraak- en auditieve verwerking,
  • het bevorderen van lateralisatie en het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht.

 

Een totale coördinatie van het lichaam is vereist. De ogen, oren, handen en voeten moeten flink met elkaar samenwerken. Het ritme en het tempo van de oefeningen is een natuurlijk gevolg van goed uitgevoerde fysieke en motorische technieken. Het evenwicht en de coördinatie worden maximaal uitgedaagd door gebruik van zowel linker- als rechterhersenhelft.

Het Amerikaanse Bal-A-Vis-X® trainingsprogramma doe je met speciale zandzakjes en balletjes  terwijl je op een balanceerbord staat. Voor kinderen zijn de oefeningen uitdagend, zeker voor hen die behoefte hebben aan bewegend leren. Ook zijn de oefeningen in te passen bij het visuele trainingsprogramma. Op Youtube zijn verschillende filmpjes te vinden.

balavis 02

Ontwikkeling van kinderen: Tijden veranderen. Kinderen moeten steeds jonger van het platte vlak leren. Dit is ter voorbereiding op groep 3, voor het leren lezen en schrijven. Kleuters moeten zo snel mogelijk letters en cijfers kennen en snel kunnen schrijven op veel te klein papier. Thuis spelen kinderen met een iPad of kijken naar het televisiescherm. Dit nieuwe ‘kijken’ en ‘leren’, biedt voor- en nadelen. Een nadeel kan zijn, dat er problemen op het gebied van concentratie ontstaan. Wat dan opvalt is, dat het kind niet zo goed stil kan blijven zitten en niet zo lang de aandacht kan vasthouden. Kijk eens naar het verschil: werken aan een tafeltje in de klas of spelen in de zandbak of in de ruimte.

Beweging voorkomt leerproblemen: Ontwikkelingspsychologie leert ons dat bewegen nodig is voor Leren met het Hoofd. Gebrek aan beweging staat niet meer los van leerproblemen wordt beweerd door Pedagogen. Je lichaam moet namelijk eerst ervaren hebben wat ruimte is, wat voor en achter is, en wat opzij en onder is. Oogbeweging: als er geen goede oogbeweging is kunnen kinderen en volwassenen informatie niet goed opnemen en verwerken, zoals nodig is bij het lezen en schrijven.

 

                                                                                                                              Er bestaat een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. 

No Comments Yet.

Leave a comment