Visuele screening en training

 

Visuo (visuele) motorische Screening en Training

 

 

 

Om goed te kunnen leren is het belangrijk dat de ogen goed kunnen volgen, richten en samenwerken.

 

Het heeft te maken met het verwerken van de visuele informatie door de hersenen. Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer (kijk) je disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan ook onrustig gedrag veroorzaken.

Onderstaande afbeeldingen geven een indicatie hoe iemand met fixatie disparatie teksten ervaart: dwarrelende letters en/of wazig beeld.

Disperatie 1024x484

fixatie disparatie teksten

De volgende kenmerken kunnen worden gesignaleerd bij een persoon met onjuiste samenwerking van de ogen:

  • Wegdromen en slechte concentratie
  • Slordig handschrift
  • Vinger gebruiken tijdens het lezen
  • Bij hardop lezen klinkt het hakkelig
  • Slecht begrijpend lezen
  • Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal, de regel buigt af naar boven of beneden
  • De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
  • Het kijken naar het beeldscherm kan hoofdpijn opleveren
  • Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende driedimensionale lichamen op een plat vlak
  • Hoofd niet recht houden tijdens lezen of schrijven
  • Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning
  • Branderige ogen
  • Nekklachten
  • Balans en evenwicht is verstoord
  • Oog-handcoördinatie klopt niet
  • Hoofdpijnklachten

Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat dit een grote impact heeft op het dagelijks leven, zowel op school, in werksituaties als in de vrije tijd.

Testen en behandeling

Middels visuomotorische screening wordt getest of er mogelijk sprake is van fixatie disparatie, of men onvoldoende beheersing van oogsprongen heeft tijdens het lezen of andere visuele beperkingen die een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling. Na het testen worden oefeningen meegegeven die positieve invloed hebben op het herstel van de oogwerking.

Bij twijfel of ernstige uitval kan er met behulp van testen meer worden beoordeeld op visueel gebied:

  • Beery-6:  beoordeling integratie motorische en visuele vaardigheden. Vanaf 5 jr.
  • DTVP-2: onderzoekt de visueel-perceptuele mogelijkheden, leeftijd  4j tot 10j11m
  • Jordan-3: spoort afbeelding-, letter- en cijferomkeringen op. Level 1 leeftijd 5-8 jr en Level 1+2 (9j - 18j 11m).
  • MVPT-3: onderzoekt de visueel-perceptuele vaardigheden, leeftijd 4 jr en ouder.
  • TVPS-3: onderzoekt de visueel-perceptuele vaardigheden, leeftijd 4 tot 18 jaar.

 

Bij twijfel verwijs ik altijd door naar een functioneel optometrist in mijn of uw omgeving.

 

 

 

 

 

 

 

No Comments Yet.

Leave a comment